The BBC’s Arabic service stands accused of ignoring the corporation’s own impartiality guidelines as a Jewish Chronicle investigation reveals large numbers of examples of apparent anti-Israel bias and inaccuracies.

Alleged infringements include systematically downplaying terror attacks on Israelis; repeatedly using Hamas-inspired language; showcasing extreme views without challenge; and publishing a map in which Israel was erased.

A detailed dossier of apparent breaches was handed to Broadcasting House this week. A BBC spokesperson responded: “BBC Arabic shares exactly the same principles of accuracy and impartiality as BBC News in English, and we strongly reject the suggestion that its impartiality is compromised.”

Today, the JC discloses that the BBC was forced to acknowledge 25 mistakes in its Arabic coverage of Israel in just over two years, issuing on average nearly one correction every month.

One high-profile BBC apology came after Ahlam Al-Tamimi — a Hamas terrorist who masterminded the killing of 15 Israelis in 2001 before becoming a celebrity in Jordan — was the focus of a fawning BBC story last October, causing concern and distress to the victims’ families.

“I apologise for this lapse in our editorial standards,” Jamie Angus, head of the World Service, said in response to the outrage. “[We] will ensure that the appropriate lessons are learned.” 

But Arnold Roth, 69, whose teenage daughter was killed in Al-Tamimi’s 2001 plot, responded: “From the poison they are putting out, I sense a toxic culture at BBC Arabic.

“My encounters with senior management left me with the feeling that they actually don’t know what’s going on there.”

Other BBC apologies have been issued for describing Jerusalem as “the occupied city”, the Israeli army as the “Israeli Occupation Forces” and the PLO as “the Palestinian Resistance” in Arabic language coverage.

The service has also repeatedly referred to the West Bank, Gaza and even Israel as “Palestine”, despite its own style guide outlawing the term, as “there is no independent state of Palestine today”. In 2017, the channel was forced to apologise after it referred to victims of a terror attack as “nine Jewish settlers”. In fact, four of the dead were not Jewish and none of the victims were settlers.

Read more at Jewish Chronicle

Related Articles:

Rabbi Cytron-Walker shares what happened inside Texas synagogue during hostage siege

Congregants of the Beth Israel Synagogue had recently received instruction in how to deal with a gunman incident. Rabbi Charlie Cytron-Walker gave Malik Faisal Akram a cup of tea...

Texas synagogue: Hostage-taker was ‘active Labour activist’ – Reports

The Islamist gunman from Blackburn, Lancashire, who took hostages at a Texas synagogue was an active Labour Party campaigner, according to reports.Meanwhile, US and UK security...

FBI finally admits synagogue siege was anti-Semitic terror attack

The Islamist terrorist who took hostages at the Texas synagogue made anti-Semitic and anti-Israel comments, despite the FBI initially claiming it was not directly targeting Jews.The FBI...

UK condemns Texas synagogue siege and stands in solidarity against anti-Semitism

British foreign secretary, Liz Truss, condemned the actions of the terrorist who held four Jewish people hostage at a Texas synagogue. Meanwhile, the UK Foreign Office confirmed that the...

Iran leader posts animated video of drone assassination of Trump

The website of Iran’s supreme leader has showcased an animated video that appears to show a robot calling in a drone strike to assassinate former US president Donald Trump.The animated...

Subscribe to start receiving FREE TORCH magazines from CUFI UK